پلس در خودرو های دیفرانسیل

مهم ترین امتیاز دیفرانسیل جلو افزایش فضای داخلی اتومبیل است , چون قرار دادن موتور و جعبه دنده و دیفرانسیل در محفظه موتور باعث جلوگیری از احداث برجستگی میانی در کف اتاق اتومبیل می شود. در نتیجه کف اتاق اتومبیل های دیفرانسیل جلو , مزاحمتی برای سرنشینان ایجاد نمی کند .از دیگر محاسن با اهمیت اتومبیل های دیفرانسیل جلو , موضوع اقتصادی بودن آنها از نظر مصرف بنزین است , چون در مقایسه با انواع دیفرانسیل عقب از وزن کمتری (حدود 10 درصد ) برخوردارند به علاوه به دلیل جمع و جور بودن قطعات مکانیکی امکان بهره گیری از فضای بیشتر را به طراحان در جهت کم کردن ابعاد ماشین به خصوص در طول را داده است.بنابراین کاهش وزن و کوچک شدن اتومبیل تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت آن دارد.

شتاب حرکت خودرو دیفرانسیل جلو در حرکت روی یخ و برف و سطوح لغزنده خیلی خوب است , چون وزن بیشتری را در چرخ های محرک جلوی خود خواهد داشت و چون چسبندگی چرخ های جلو به دلیل وزن بیشتر جلوی اتومبیل زیاد است, شتاب اینگونه اتومبیل ها در سطوح لغزنده خوب است.
برای پیشرفت خودروها از لحاظ آیرودینامیکی طراحان به سه عامل توجه دارند.

1-بدنه خودرو از جلو به عقب باید با شیب ملایمی صعود کند 
2-انتهای خودرو از جهت عرض رفته رفته باریک شود 
3-انتهای خودرو مانند مخروط سر بریده باشد ( دم خودرو چیده شود )


یکی از محدودیت های خودروهای دیفرانسیل جلو این است که , به دلیل انباشتگی قطعات مکانیکی در جلوی خودرو نمی توان این قسمت را با شیب ملایمی ساخت , در نتیجه بند یک را که یکی از اساسی ترین اصول طراحی است نمی توان خوب برای خودرو و دیفرانسیل جلو اجرا کرد و در نتیجه مقاومت خودرو در برابر هوا زیاد است .


از نقطه نظر سرویس به دلیل انباشتگی قطعات روی هم , هزینه تعمیرو نگهداری آنها زیاد است .در مسئله سرعت و شتاب در آغاز حرکت , عامل تعیین کننده شتاب خودروی دیفرانسیل جلو ( صرف نظر از قدرت موتور و گیربکس ) مقدار نیروی عمودی است که به چرخ های جلو وارد می شود .این نیرو تشکیل شده است از حاصل تفریق وزن ساکن و مقدار وزنی که در هنگام شتاب گیری از چرخ های محرک به قسمت عقب منتقل می گردد.چنین کاهش وزنی در جلوی اتومبیل باعث کاهش چسبندگی محور جلو به زمین شده که همین عامل باعث کاهش قدرت سرعت گیری در آغاز حرکت می شود. 


مهم ترین محدودیت اتومبیل های اتومبیل های دیفرانسیل جلو را می توان در قابلیت های کم آن در هنگام ترمز و توقف های خیلی فوری بروی سطوح لغزنده به حساب آورد در اتومبیل های دیفرانسیل جلو اگر ترمز شدید گرفته شود , بعد از رها کردن پدال ترمز , مقاومت موتور و گیربکس و دیفرانسیل که به چرخ های جلو متصل است , بسیار زیاد بوده و چرخ های عقب بلافاصله شروع به چرخیدن می کند که این حالت وضعیت نامناسبی را برای راننده در جهت کنترل اتومبیل و هدایت آن به سمت جلو به وجود می آورد , چون نیروی بازدارنده در جلو است و در این حالت اتومبیل تمایل زیادی به چرخیدن و منحرف شدن از مسیر دارد .


اتومبیل های دیفرانسیل عقب هم دارای ویژگی ها خاصی هستند.یکی از این محاسن راحتی در ارائه طرح است .طراحی خودرو باید به گونه ای باشد که نیروی مثبت آیرو دینامیکی و نیروی منفی آیرودینامیکی , به حداقل برسد.

در خودروی دیفرانسیل عقب به دلیل گستردگی قطعات ظاهر آن می تواند وضعیت آیرودینامیکی بهتری داشته باشد.از محاسن دیگر آن کمتر بودن هزینه تعمیر و نگهداری آن است. در شتاب گیری اولیه از چسبندگی بهتر و در نتیجه شتاب بهتری برخوردار خواهد بود. در اتومبیل های دیفرانسیل عقب در هنگام ترمز شدید چرخ ها قفل شده و وقتی چرخ های عقب متوقف شوند , قسمت های ارتباطی به آن از قبیل دیفرانسیل جعبه دنده و موتور نیز متوقف می شود , حال اگر ترمز را رها کنیم , چرخ های جلو بلافاصله شروع به چرخیدن کرده ولی چرخ های عقب به خاطر مقاومت موتور , جعبه دنده و گیربکس , قدری با تامل شروع به چرخش می کند به خاطر همین تاخر یک حالت پایداری ایجاد شده و خطر انحراف و واژگون شدن کمتر می شود.
مهم ترین محدودیت خودروهای دیفرانسیل عقب این است که اکثر آنها از لحاظ اندازه , بزرگ بوده و به دلیل فاصله دیفرانسیل با موتور اتلاف انرژی اصطکاکی از طریق قطعات انتقال دهنده نیرو زیاد است .در این اتومبیل ها , عبور میل گاردان باعث ایجاد برآمدگی در کف اتاق اتومبیل شده که باعث شده فضای کمتری برای سرنشینان باقی بماند . 


در پایان باید گفت که مرز برتری برای هریک نمی توان ترسیم کرد و هر کدام معایب و محاسن خاص خود را دارند ولی به طور کلی در اتومبیل های مسابقه ای و خودورهای حمل بار معمولا از دیفرانسیل عقب استفاده می شود و برای خودروهای کوچک و خودورهایی که برای مناطق سردسیر طراحی می شوند از دیفرانسیل جلو استفاده می شود . ولی برای پایداری بیشتر خودرو در سر پیچ ها و در جاهایی که اصطکاک لاستیک با زمین کم است از خودورهای 4 چرخ متحرک استفاده می شود .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیستم انتقال قدرت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 6 مرداد 1393برچسب:, | 11:13 | نویسنده : امیر حیدریان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.